Саудити дуже незадоволені «Роснефтью». У них з під носа забрали солодкий індійський Essar Oil — нафтопереробний завод в індійському Вадинаре, на який претендувала саудівська компанія, був у підсумку куплений нашими нафтовиками. Чому саудити не змогли перебити нашу ставку грошима? Підозрюю, справа в закритих домовленості Володимира Путіна і Нарендри Моді, прем'єр-міністра Індії:
http://www.rbc.ru/business/15/10/2016/58024c079a794750d5d98fff
Чому цей завод так важливий для нас?
З двох причин. По-перше, Росія збирається прокладати нафтопровід в Індії через Китай. Коли проект буде реалізований, наявність нафтопереробного заводу в Індії дозволить «Роснефти» постачати нафту на цей завод:
http://www.vestifinance.ru/articles/42116
По-друге, вже зараз можна переробляти на новому заводі нафту з Венесуели — з родовища, що «Роснефть» розробляє в поясі важкої нафти річки Оріноко:
https://www.vedomosti.ru/business/articles/2016/08/01/651174-rosneft-pdvsa-postavyat-drug-drugu-neft
Таким чином купівля заводу «зшиває» разом три важливих для нас країни — Індію, Китай і Венесуелу. Мало того, далі «Роснефть» отримує вихід на весь ринок регіону, в Індонезію, В'єтнам, Філіппіни і в Австралію.
Індію часто недооцінюють — багато хто думає, ніби в Індії немає нічого, крім худих корів і босих дервішів. В реальності Індія вже зараз знаходиться на третьому місці в світі за розміром економіки, її економіка всього лише вдвічі менше, ніж економіки Китаю чи США. Населення Індії досягає 1,3 млрд осіб, а до 2050 року в країні будуть жити вже 1,7 млрд індійців. Таким чином Індія, ймовірно, обжене обмежує народжуваність Китай і стане найбільш населеною країною світу.
Чи виправдає себе купівля індійського Essar Oil, або це суто політична інвестиція?
Вважаю, НПЗ буде приносити хороший дохід — це другий за величиною нафтопереробний завод в Індії, потужністю у 20 млн тонн на рік. Essar Oil вже зараз займає 15% нафтового ринку Індії, при цьому через якийсь час його частка може подвоїтися. До заводу додаються сучасне нафтосховище, порт і... мережа з 2,7 тисяч АЗС. Бензин в Індії коштує зараз близько 65 рублів за літр, так що власник повного ланцюжка прямо-таки приречений на отримання вагомого прибутку.
Індія є дуже великою країною і одночасно досить бідною країною. По мірі того, як середній індус буде ставати все більш забезпеченим, країна буде потребувати у все більшій кількості палива. Індійський ринок є зараз, мабуть, найбільш перспективним у світі — і той факт, що «Роснефть» заходить на нього вже зараз, не може мене не радувати.
Ну і наостанок маленький, але важливий в умовах кризи нюанс. Якщо ви контролюєте весь ланцюжок видобутку і переробки — від викачування нафти з-під землі до заливання бензину в бак автомобіля — ціна нафти на біржі в Лондоні вас зовсім не хвилює. Вона може опускатися хоч до 5 доларів за барель, свої 65 рублів за літр 95-го ви будете отримувати при будь-якому розкладі.
Фріц Мойсейович Морген
|